30 travnja 2008

Molitva za vožda

Ekran je u mraku. Odjednom bljesak i metalni zvuk. Mač para mračni ekran. Za njim još jedan pa još jedan. "Vožd je stigao!" govori zlokobni distorzirani glas sudbine. Još jedan mač. "Vožd je stigao!!" Bila je to reklama za neki parfem "Vožd", koja se vrtila u udarnim terminima na TVu. Iako tada još nisam imao pojma što znači udarni termin, sve skupa je djelovalo vrlo zlokobno. Još uvijek se sjećam tog osjećaja nelagode. Sjećam se kako su mi se dlake kostriješile dok sam to gledao. Reklama se pojavila u doba Miloševićevog uspona, kad je držao svoje krvoločne govore na Kosovu. Iako sam bio tek nešto više od djeteta, znao sam da se u mirisu parfema Vožd krije nešto puno zlokobnije, što ima više veze s mačem i mrakom.
Parfem Vožd je odavno zaboravljen, a i nitko koga poznajem ne zna zapravo ništa o tom parfemu. Vožd je umro, ali reklama je ostala u sjećanju onih koji pate od manjka amnezije.

Prije otprilike mjesec dana ekran se ponovo zamračio. Upalila se svijeća, na što je distorzirani muški glas zagrmio: "Oče! Blagoslovi sinove svoje!" Gromki glas rezonira čitavim stanom, sve intenzivnije i intenzivnije, sve glasnije izgovara stihove propagandne poruke. Znojni mužjaci u dresovima sa tribina nogometnog stadiona ispuštaju neartikulirane krikove, nogometaš ispucava loptu kroz plameni obruč, ptica grabljivica leti nad Masleničkim mostom. Bas u ritmu srca odjekuje, zlokobni distorzirani glas recitira: "dok iz oka suza lije! Dok nam dres znoj lije! Dok nam živo srce bije!!!" Žena, jedina žena što se pojavljuje u reklami, vješa dresove da se suše na štriku. Muškarci ispijaju pivo. Sve je u crveno-bijelim kvadratićima. Sve je homogeno. Cijelo nacionalno biće homogeniziralo se oko nogometne lopte.
Ljudi, vožd se vratio! Ali ovaj put ne miriše, ovaj put se materijalizirao u smećkastoj boci sa žutim, pjenušavim pićem, jednim od simbola pravovjerne muškosti.
Da, radi se o propagandnim porukama kakvih se ni Göbels ne bi postidio. Njihov sadržaj je nacistički. Kao da gledam "Trimph des Wilst", snimljen prije II. svjetskog rada u nacističkoj Njemačkoj. Samo treba vidjeti tko se sad tu homogenizira. Koja je to ideja iza ove reklame?
Da vidimo.. Triumph des Wilst je bio nacistički propagandni film, koji pokazuje ljudima kako je nacizam upravo ono čemu se trebaju prikloniti.
Vožd je stigao? OK, Milošević, velika Srbija i slično..
Molitva??? Šta se događa? Možda ima veze s nedavnim osvetničkim pohodom navijača zbog pogibije jednog "njihovog"? Ili nas jednostavno podsjećaju kako se Hrvati trebaju držati zajedno?
Uglavnom, Vožd se vratio!

4 komentara:

Anonimno kaže...

cuvena reklama koju je radio sadasnji Ministar kulture sporta i medija Crne Gore u Vladi Mila Djukanovica, profesor , reziser Branislav Zaga Micunovic, koji je 1998. godine za SANU radio i dramu Boj na Kosovu a kasnije za Crrnogorce Gorski Vijenac

Anonimno kaže...

Ha ha ha Zaga Micunovic, koji ne zna ni svoj materni jezik je radio tu reklamu za dolazak Slobodana Milosevica a i u CG j eod Gorskog Vijenca naoravio Gej Paradu

Anonimno kaže...

Gospodin Branislav Micunovic, aktuelni ministar kulture, sporta i medija je dobar i veliki Srbin jos iz vremena budjenja srpske nacionalne svesti 1988. godine kada je svojom komadom Boj na Kosovu i mnogome doprinio nasoj stvari. Sada na zalost zbog licne egzistencije i moralnog sklopa da bude uvek u blizini vlasti, kao podrzava crnogorska slova a vrlo pametni i smekerski je on najvise posprdao i crnogorskim slovima i crnogorskom jeziku u intervjuju koji je radio. Ne dirajte ministra Micunovica on je nas !!!

Anonimno kaže...

MICUNOVI MINISTAR KULTURE KRATKOG DAHA NAVODNO JE PROSLE GOVINE MARKETINSKI RONIO U BOKOKOTORSKOM ZALIVU I OTKRIO PODMORNICU A OVE GODINE NE ZNA GDE SE TA PODMORNICA NALAZI I ODGOVORNOST PREBACA NA JEDNU DIVNU KOTORSKU DAMU, OVO JE ZA GINISA. AJDE BRE MICUNOVICU U SRBIJU KOD SVOG DUHOVNOG OCA DOBRICE COSICA